Wat de spijsvertering je vertelt

Voeding is een interessant onderwerp waar men niet over uitgepraat raakt. Bijna dagelijks lees je wat je met voeding kunt doen, wat de effecten van ons voedsel zijn en welk dieet je kunt volgen om gezonder en fitter te worden. Ik ben van huis uit kok en ik houd van lekker eten. Toch kan ik niet alles meer eten. Volle borden kan ik niet meer op. Ik ga dat letterlijk en figuurlijk bezuren. Ook te kruidig eten houd mij soms wakker. Kortom ik heb mijn voedingspatroon aan moeten passen aan mijn lichaam.

Stofwisseling

Eten heeft met stofwisseling te maken en met respect voor je lichaam. Ik ben gewend om driemaal daags te eten en als tussentijds het hongergevoel de aandacht trekt, eet ik weer wat. Het gevolg is dat de darm constant volgepropt wordt met eten, zodat deze niet meer tot rust kan komen. Verder vul ik mijn maag met producten die met pesticiden behandeld zijn, waardoor ze sneller en beter groeien. Of met voedsel waar stoffen aan toegevoegd zijn om ze langer houdbaar maken. Bijna alle voedingsmiddelen die in de supermarkten staan, zijn op de een of andere wijze behandeld zodat zij langer “vers” blijven. Ik ben niet tegen de supermarkt. Ik kom er ook vaak en door daar te kopen accepteer de gevolgen van mijn eetpatroon. Maar onbewust krijg ik dus stoffen binnen die bederf moeten tegengaan. Of dat nou zo goed is? Dit is best iets om over na te denken.

Spijsvertering

Ik kan het verhaal over voedsel ook omkeren en de spijsvertering bekijken vanuit de cel. Om te kunnen leven, heeft een cel voedingsstoffen nodig, zoals eiwitten, suiker nutriënten en zuurstof. Als er een te kort aan een bepaalde voedingstof is, geven hormonen en boodschappersstoffen dat door aan de hersenen. In de maagstreek ervaar ik dan een apart gevoel. Als dat op vaste tijden (etenstijd) gebeurt, interpreteer ik dat gevoel als “honger” en daarbuiten noem ik het “lekkere trek”. In plaats van op die momenten de ontbrekende voedingstoffen aan te vullen, pak ik op vaste tijden wat ik gewoonlijk eet en daarbuiten neem ik een snack. Dit voedsel vult mijn maag met voedingsstoffen die ik waarschijnlijk net niet nodig heb, maar het neemt wel het hongergevoel weg. Door mijn keuze voor vulling in plaats van voeding, belast ik mijn darmen en andere organen, zonder dat ze daar het juiste voor terugkrijgen.

Eetstijl

Als je je eetstijl verandert, verandert ook je leefstijl en andersom. Misschien klinkt het raar, maar als je groentesappen gaat drinken en meer sla en fruit gaat eten, verander alleen jij, maar ook je omgeving. Je lichaam reageert ook anders op je voeding. Door het nuttigen van veelal rauwe groenten gaat het verteren in je darmen soepeler (peristaltiek) en makkelijker (opnemen van de stoffen). Ook het functioneren van lever en nieren verbetert. Na een paar weken zie je dat terug in de spiegel. Je ziet er gezonder uit, omdat je je lichaam geeft wat het nodig heeft.

Bewustwording.

Door te erkennen welk een wonder het menselijk lichaam eigenlijk is en je bewust te worden van de processen, voel je wat je lichaam op een bepaald moment nodig heeft. En realiseer je je dat je zuinig op je lichaam moet zijn, wil je een hoge leeftijd bereiken. Door dit besef wordt het makkelijker om je voedingspatroon te veranderen. Je lichaam zal aangeven wat lekker voelt en wat niet.

Wat heeft een massage met voeding te maken? Een Holos massage ontspant niet alleen, maar prikkelt ook de organen. Luister eens naar wat die te zeggen hebben.

Voeding verandert

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *